HVAD ER LINKBUILDING?

Linkbuilding, er blot én del af en komplet Søgemaskineoptimering – en metode eller et værktøj, hvor man kan fremme en websides placering i diverse søgemaskiner.

Her får du en simpel, effektiv og ligetil forståelse af, hvad linkbuilding går ud på.

Hvorfor overhovedet linkbuilding?

En af mine favoritvideoer om SEO og linkbuilding er denne noget gamle video fra Googles tidligere medarbejder: Matt Cutts.

Bemærk, at han fortæller, at Googlebotten følger links. Det er faktisk den måde, søgemaskinen Google er opbygget, og hvis der ikke fandtes links på hjemmesider til andre hjemmesider, ville Googles database slet ikke være så stor.

Når Googlebotten følger et link, vurderer den naturligvis begge sider: Siden, den afgår fra, og siden den ankommer til.

Derfra kommer termerne:

Interne links – De links, som går fra ét sted på din hjemmeside til et andet sted på din egen hjemmeside – fx fra din forside til din underside.

Eksterne links – De links, som går fra din hjemmeside til andre hjemmesider – fx hvis du linker til en kilde.

Backlinks – De henvisninger, som du får fra andre hjemmesider til din hjemmeside – jeg har eksempelvis et link fra Amino til min hjemmeside.

Googlebotten danner en score på begge sider, som den bruger til at indeksere siderne i sin database. Om det er på plads nr. 2.356.243.234 eller om det er på plads nr. tre.

I søgemaskinernes tidlige dage var formålet med at linke til andre sider altid at finde mere information om et givent emne.

I 00’erne begyndte Google så at lægge mærke til, hvilke ORD der blev linket på, også kaldet ankertekster (på engelsk anchortext) og begyndte at bruge det som en måde at indeksere sine resultater på. Hvis hansensfiktiveside.dk havde et link på sin side på søgeordet ”malerfirma” og linkede til larsensfiktiveside.dk, så ville Google give bedre placeringer til larsensfiktiveside.dk, når nogen søgte på søgeordet malerfirma. For hvis nogen linker til larsensfiktiveside.dk, må det jo betyde, at larsensfiktiveside.dk er relevant.

Det er i og for sig uskyldigt nok. Lige indtil, at folk begyndte at udnytte det.

En af de mest kendte situationer var omkring George Bush i 2004, hvor der var blevet linket massivt på søgeordet ”miserable failure” via et såkaldt Linkbomb.

Resultatet blev, at Det Hvide Hus var ranket som SEO-resultat nr. 1 med titlen ”President of the United States – George Bush”, når nogen søgte på ordet ”miserable failure”.

Det var en af de seriøse kickstartere på Googles rejse mod for alvor at bekæmpe såkaldt ”snyd” i søgeresultaterne, som de også kalder webspam.

Mange variationer og strategier inden for Linkbuilding er officielt imod Googles retningslinjer, og det kan man et eller andet sted godt forstå.

Der har været utrolig mange eksempler på, hvordan folk groft har forsøgt at snyde med Googles søgeresultater. Folk har udviklet scripts, som generer nye sider med fiktive computerskrevne tekster, der linker til en specifik side på et specifikt søgeord. Nogle har hacket sig ind på store sider, hvor de har placeret usynlige links på siden, hvor der linkes til en specifik hjemmeside på et specifikt søgeord. Der er også folk, som kommenterer på utallige blogs med links til sider, som sælger viagra eller casinospil.

Det valgte Google for alvor at gøre op med i 2012, hvor de lancerede Penguin Update, som var en algoritmeændring, der var målrettet sider, som linkede massivt ud på ankertekster til andre sider, hvor det var tydeligt at se, at de fik en masse links på specifikke søgeord.

Resultatet var, at der var mange sider, som blev straffet og røg helt tilbage i søgeresultaterne eller helt ud af dem. Det rystede SEO-verdenen meget, og i stedet begyndte folk at tage andre metoder i brug.

Der var dog også enkelte, som begyndte at misbruge denne algoritmeændring til at skade deres konkurrenter. For hvis Google sparker en side helt tilbage i søgeresultaterne, fordi den side har for mange indgående links på specifikke søgeord, kan jeg da bare bestille 10.000 links fra russiske blogs, som linker på et specifikt søgeord til min konkurrents hjemmeside – heraf termen Negativ SEO.

Det har naturligvis betydet, at Google også måtte have dette aspekt i betragtning i forhold til deres algoritmer, og over de sidste fire år er algoritmerne ofte blevet ændret og optimeret.

Det har SEO-bureauer naturligvis også opdaget.

Er Linkbuilding overhovedet lovligt?

ALLE former for køb af linkbuilding, hvor du betaler en SEO-ekspert for at manipulere med Googles søgeresultater, er imod Googles retningslinjer. Om det hedder whitehat, greyhat eller blackhat, så er al køb af linkbuilding, også kaldt “acquired links” forbudt ifølge Googles retningslinjer. Så hvis du har et SEO-bureau, der påstår, at de leverer links via fx pressemeddelelser, eller at deres linkbuilding er whitehat eller at de leverer specifikke links, så er det stadig imod Googles retningslinjer.

Betyder det så, at ingen laver links? Nej!

ALLE SERIØSE SEO-eksperter arbejder med linkbuilding og skaber links til deres kunder. Hvis linkbuilding ikke er en aktiv del af din SEO-strategi, kan du se langt efter topplaceringer.

Hvorfor bygger man links, hvis Google ikke rigtig vil have det?

Først og fremmest, fordi det er Googles retningslinjer og ikke statslig lov. Men nok mest fordi Googles officielle udmelding er, at de vil nedkæmpe spam på nettet, hvilket også er nobelt. Men en anden målsætning er naturligvis, at de vil have virksomheder til at bruge penge på AdWords frem for SEO. SEO-resultaterne får stadig en markant større del af klik end AdWords gør.

Hvad gør SEO-firmaerne så?

De fortsætter med at bygge links til deres kunders hjemmesider, så deres kunder får bedre placeringer i søgeresultaterne. For links er stadig noget af det vigtigste, når vi taler om SEO-placeringer. SEO-firmaerne har også lært af algoritmerne og er blevet dygtigere til deres arbejde.

Eksempelvis linker man ikke længere KUN på et specifikt søgeord, men man sørger for at have links på varierende måder såsom på URL, ”klik her”, ”På denne side kan du læse om…” osv.

Man bygger links fra sider med høj autoritet og trafik, og fra sider som har reelt indhold, der er skrevet af rigtige mennesker.

Disse ting er bl.a. med til at udstråle en ”naturlig linkprofil”, dvs. links til din side ser ikke så ”suspekte” ud og dermed er det med til at undvige (dog ikke garanteret!) penguin update-algoritmen.

Nogle SEO-firmaer har udelukkende fokus på at udsende pressemeddelelser, hvor de udarbejder en artikel og sender ud via rigtige pressesider i håb om, at der er en journalist, som følger op med en historie på et nyhedsmedie, hvor artiklen indeholder et link til kundens hjemmeside. Selvom det lyder som almindeligt PR-arbejde, er det i bund og grund også imod Googles retningslinjer, da du betaler et SEO-firma penge for at øge dine rankings via artikler med links til din side.

Nogle SEO-firmaer fokuserer også blot på at tilmelde deres kundes hjemmeside til de gammeldags linkkataloger, og der er nogle SEO-firmaer, som overhovedet ikke arbejder med links, for de aner faktisk ikke hvad og hvordan de skal gøre.

Men hvad er det, Google vil have dig til at gøre?

De vil have dig til at fortjene dine links - derfor termet Link Earning

Google vil have, at du ikke fokuserer på at bygge links, men at gøre dig fortjent til et link. Altså gå væk fra Linkbuilding til Link Earning.

Og hvad i alverden betyder det?

Du kan se en video fra en af verdens mest anerkendte SEO-eksperter, Rand Fishkin, hvor han forklarer forskellen mellem de to strategier.

I bund og grund betyder det, at links skal komme naturligt til dig i stedet for, at du aktivt skal ud og bygge dem.

Her kommer bl.a. termen Content Marketing, som har været hypet en del i de sidste par år. Du kan læse om det her: https://da.wikipedia.org/wiki/Content_marketing

Hvordan?

Vær din branches Wikipedia

Lad mig give dig et rigtig godt eksempel – Wikipedia.

Der er så utrolig mange sider, som linker til Wikipedia, og hvorfor? Fordi Wikipedia har en utrolig mængde informationer om så mange emner, at folk naturligt linker til den side for at understøtte deres eget indhold – som jeg fx også lige har gjort med Content Marketing.

Den mest effektive metode er, hvis du har din egen lille Wiki på din side, hvor din side er den hjemmeside på nettet i din branche, hvor man kan hente flest informationer og få mest hjælp. Det vil automatisk sikre, at folk benytter din side og linker til den. Bonuseffekten er, at Google vil indeksere alt det indhold i søgeresultaterne, hvilket vil resultere i trafik og kunder.

Mentions - du har allerede gjort dit fortjent til at blive nævnt - få et link ud af det

En god måde at få links på, er at kontakte dem, som allerede har nævnt dig på deres side.

Hvis du køber dig til adgang på majestic.com eller moz.com, vil du se en oversigt over disse sider.

Men en nem og gratis måde er at Google dit navn, firmanavn eller dit domæne.

Her betaler du ikke nogen penge for at få link til din side, og det er baseret på sider, som allerede har nævnt dig eller dit firma.

Gæsteblogging - en utrolig effektiv måde at gøre sig fortjent til et godt og stærkt link

Gæsteblogging er en af de mest benyttede strategier inden for Link earning. Her går det ud på, at du skriver et blogindlæg på en kendt blog om et emne, som gavner hans læsere, og han takker ved at nævne dit navn og linke til din side. Vi taler ikke om udveksling af goder her, så din strategi skal ikke være at henvende dig til kendte bloggere med budskabet ”Jeg skriver et indlæg, men så skal du også linke til mig”.

Det gælder om at hjælpe hinanden med et tiltag, som gavner begge parter. Du skal henvende dig baseret på budskabet ”Jeg kan bidrage med noget mere relevant til dine læsere” og dit fokus skal i første omgang være at bidrage med noget, og output skal være, at bloggeren helt naturligt anerkender din ekspertise ved at sende trafik til din side, hvilket også resulterer i et link.

Konkurrencer giver delinger på nettet, som giver links til din side

Google bliver ved med at fortælle, at du skal have noget fedt og godt, som folk gerne vil tale om og dele på de sociale medier og deres blogs. Det er vigtigt at nævne, at et link fra fx Facebook ikke rigtig tæller som et link, da links fra Facebook er NoFollow, dvs. søgemaskiner skal ikke følge dem. Så Googles budskab er, at du skal have noget så utrolig fedt, som du evt. deler på de sociale medier, og som brugerne helt automatisk deler med deres venner, skriver om på deres blogs og linker til din side. Ja – det lyder lidt langt ude.

Den del med at få folk til at dele på Facebook er jeg med på, men hvor tit hører du om, at nogen ser noget på Facebook og efterfølgende skriver om det på sin blog – det sker vist kun for kendte og politikere? Hvordan i alverden skal man kunne gøre noget lignende, hvis man er et lille rengøringsfirma!?

Frygt ej, for der er måske et lille lys for enden af tunnelen. I min bog, Marketingbogen 2.0, tager jeg udgangspunkt i et lille og fiktivt rengøringsfirma God Rengøring ApS, og en idé for et lille rengøringsfirma kunne være en fotokonkurrence.

Præmie: 1 års gratis rengøring til hjemmet!

Sådan deltager man: Upload en selfie af dig selv i et meget rodet værelse. Brugerne på siden kan så stemme på det værelse, som ser mest forfærdeligt ud, og vinderen får et års gratis rengøring derhjemme. Det er vist også tiltrængt!

Idéen er simpel, og udførelsen er også nem – dog skal du her bruge din programmør!

Køb og installér plugin’et Photo Contest WordPress Plugin fra CodeCanyon eller lignende.

https://codecanyon.net/item/photo-contest-wordpress-plugin/8320636

Derefter lader du folk uploade deres selfies.

 

I mellemtiden poster du et indlæg på Facebook-siden om konkurrencen.

Det indlæg booster du naturligvis og bruger lidt penge på.

 

Bemærk, at hver profil har et link/en URL til profilen nederst på deres profil, som de kan dele med deres venner for at få flere stemmer. Deler de det fx på deres blog, får God Rengøring ApS et link til siden, hvilket er med til at øge SEO-resultaterne.

Selve initiativet kommer også til at give massiv omtale, for hvem vil ikke gerne have 1 års gratis rengøring.

Det koster selvfølgelig penge at køre med denne type strategi, men det er ikke helt umuligt.

Det vil måske koste firmaet 4.800 kr. for levering af rengøring i et år.

Programmeringen af dette tiltag koster måske 5-10.000 kr. afhængig af, hvilken slags konkurrence du vil køre. Hvis du skal købe en færdig løsning hos et firma, skal du forvente en pris på min. 20.000 kr.

Så skal du som udgangspunkt bruge 10-20.000 kr. på at promovere opslaget, så folk virkelig tager det til sig.

Måske ender du i et projekt på 50.000 kr., hvilket er rimelig mange penge for at give noget gratis væk, men hvad kan det give af resultater?

Jeg vil dog mene, at denne løsning vil nå ud til min. 200.000 mennesker på Facebook, og forhåbentligt give links fra 100 forskellige sider/blogs og lignende nyhedssider. For ikke at tale om den fede PR, som man kan få på stuntet. Jeg kan lige forestille mig overskriften på Ekstra Bladet ”Årets klammeste værelse er kåret!”

Link Earning vs. Linkbuilding

Pointen med Link Earning, er, at du skal have links på en naturlig måde, og der bliver lagt mere og mere op til, at du skal få disse links via markedsføringstiltag.

Men hvor mange har lige 50.000 kr. på at lave en konkurrence/PR stunt? Ikke ret mange.

Det er også derfor, at det måske er 1 ud af 100 SEO-firmaer, som arbejder med Link Earning-koncepter frem for Linkbuilding, for strategien skal også afspejle sig i kundernes økonomi.

Linkbuilding er stadig en effektiv metode og vil også være det i flere år endnu, men det skal også gøres omhyggeligt.

Selv SEO-eksperter, som anbefaler Link Earning-koncepter, anbefaler også at bruge penge på Linkbuilding-koncepter, for det er stadig den billigste metode, og hvis man er god til det, kan man skabe flere resultater til færre penge.

Outreach SEO - Gør selv arbejdet

Outreach linkbuilding er den perfekte løsning for de aktive linkbuildere.

Der findes utallige af muligheder for at få et backlink, men ikke alle er lige gode.

Termet Outreach er for det meste benyttet i en anden sammenhæng, nemlig at du rækker ud til en side for at få et link. Tit og ofte er det forbundet med gæsteindlæg, hvor du skriver til ejeren af en blog, at du tilbyder ham at skrive en god artikel på hans blog til hans brugere. Han takker dig ved bl.a. at linke til din side.

Denne strategi er også meget effektiv, da du skræddersyr din linkbuilding, og du får adgang til links, som ingen andre har adgang til.

Udfordringen?

Det er så utrolig få sider/blogs i Danmark, som man kan række ud til og få lov til at skrive et gæsteindlæg og dermed få et backlink.

Det er også ekstremt tidskrævende, for du skal jo også skrive et indlæg, som er virkelig godt skrevet og bringer en større værdi til hans brugere, end hvad han selv kan.

Disse muligheder er der inden for Outreach

Når vi taler om Outreach SEO, så taler vi ganske enkelt om at selv nå ud til sider, hvor du nemt kan skabe et link til din side og endda gratis.

Mens andre services og linkklubber i Danmark er koncentreret omkring visse linktyper (som fx. links i kommentar), så har vi i Klikko valgt en bred strategi, som er kombineret af både danske og udenlandske sider, og her er blot nogle eksempler:

Linkkataloger

Mange begår den fejl at tro, at linkkataloger er døde og ikke giver effekt. Det er bare ikke korrekt. Vi vurderer selv, at op til 90% af de gammeldags linkkataloger ikke længere har en værdi, men de sidste 10% har utrolig stor autoritet og værdi. Der er specielt nogle, som har Ahrefs Domain Rating 50+.

Gratis blogs

Gratis blogs var en utrolig stor og populær ting tilbage i tiden, og selvom rigtig mange af dem ikke længere har en værdi, så er der nogle af disse, som er meget benyttet og ekstrem autoritære, hvilket vi naturligvis har med i vores lister. Der er rigtig mange af disse, som har Ahrefs Domain Rating 60+

Forum/kommentarer

De fleste linkklubber har meget fokus på kommentarlinks, og disse skal man også naturligvis passe på. Selvom Matt Cutts tidligere har været inde på, at det kan være okay at linke til din side, såfremt der er en reel årsag og med dit navn, så er det ikke alle forums og indlægs, som du bør kommentere på med et link. Men gør du det på de rigtige steder, så opnår du også en enorm stor linkværdi, da disse sider er store sider med meget indhold og trafik på.

Virksomhedsprofil på autoritære sider

Rigtig mange sider giver dig mulighed for at oprette en virksomhedprofil, hvor du, udover at promovere din virksomhed, også kan angive din hjemmeside, som naturligvis indeholder et DoFollow link. Disse sider er tit og ofte rigtige store sider og portaler med utrolig megen trafik og mange indgående backlinks.

Udmærkelser og certificeringer

Der findes mange sider, tit og ofte statslige sider eller sider støttet af kæmpe virksomheder, hvor du kan tilmelde din virksomhed, såfremt du udfylder visse kriterier på din hjemmeside. Det kan enten være noget teknisk eller noget indholdsmæssigt, som skal være på siden. Opfylder du kriterierne, kan du få tilmeldt din side og dermed få et link til den.

Vejvisere og opslagsværker

Dette må ikke misforstås som værende linkkataloger. Der findes mange hjemmesider, som har til formål at være et reelt opslagsværk for brugere. De fleste er med NoFollow links, men der er enkelte sider, som giver et DoFollow link og har enorm stor autoritet.

De betalte, men meget billige

Sidst men ikke mindst, så er der naturligvis en del steder, hvor du kan få et link til din hjemmeside, men disse er ikke nødvendigvis gratis. Det er lige fra sponsorater til sider, hvor det koster at have en virksomhedsprofil til sider, hvor en certificering/udmærkelse koster penge.

Den klassiske - Privat Blognetværk (PBN)

Du kan have det mest bedste indhold på din side – MEN – uden backlinks -> ingen topplaceringer.

Når det kommer til at få backlinks, så er der utrolig mange metoder, som du kan læse mere om her på siden.

Én af de mest benyttede strategier inden for backlinks, er backlinks fra drop domains, også kaldet udgåede domæner.

Næsten alle SEO-eksperter i Danmark, som arbejder med linkbuilding, gør eller har gjort brug af drop domains i et eller andet omfang.

Et udgået domæne er den hurtigste måde at få oparbejdet en linkværdi, da domænet allerede har backlinks til sig i forvejen. Når man har mange af disse domæner, så har man et Privat BlogNetværk – på engelsk: Private Blog Network (PBN)

PBN er en af de strategier, som vi også kan tilbyde til kunder – i Danmark har vi et af de største blognetværk.

Et backlink fra en side har kun en værdi, hvis den side har backlinks fra andre sider

Der findes forskellige måder at bruge et udgået domæne på. De to mest anvendte er:

  • Backlink direkte til din hjemmeside
  • Backlink til en anden hjemmeside, som linker til din side.

Første anvendelse er simpel.

Du køber et udgået domæne, installerer en blog på den (typisk WordPress), skriver en artikel med et link til din hjemmeside.

Du får fuld værdi linket, og du ser typisk resultater hurtigere. Denne strategi er også lidt mere i risikozonen, hvis du ikke anvender det korrekt, hvilket jeg uddyber senere. Men hvis du bruger det korrekt, kan du opnå de bedste placeringer.

Den anden anvendelse kræver lidt mere arbejde og lidt flere ressourcer: Du skriver en artikel, men linker til en anden hjemmeside/blog, som linker til din side. Dette kalder man typisk for Tier Linkbuilding.

Formålet med Tier linkbuilding er for det meste at minimere risikoen for devaluering af linkværdien.

Hvis du har en webshop, som sælger cykler, så vil du helst have et link fra en side, som omhandler cykler. Du kan naturligvis godt få oprettet en hel ny side på minpersonligecykelblog.dk og give dig selv et link. Problemet er bare, at den side ingen linkværdi har. Det skyldes:

  • Domænet er helt nyt – det skal have oparbejdet noget historik og troværdighed.
  • Domænet har ingen backlinks til sig. Dermed er linkværdien stort set nul.

Men hvis du skaffer links til den side, så vil den også sende linkværdi videre. I gamle dage kaldte man det Pagerank.

linkbuilding guide

Sådan måler du værdien af et backlink nu

Da Google ikke kommer til at opdatere Pagerank længere, så er der behov for andre måder at vurdere et backlink på, og her bruger man typisk et værktøj.

De 3 mest kendte værktøjer til at tjekke et backlink, er:

  1. Ahrefs
  2. Moz SiteExplorer
  3. Majestic

Ahrefs giver et domæne et såkaldt Domain Rating.

Moz giver et domæne et såkaldt Domain Authority

Majestic giver et domæne et såkaldt Trustflow.

Hver især har deres algoritmer, og forskellige SEO-eksperter har deres præference i forhold til, hvilket værktøj de bruger.

Alle tre værktøjer er rigtige gode, og de plejer som regel også at være enige mht. styrken og værdien af en side.

Vi vælger at bruge Ahrefs, da Ahrefs er mere up to date, giver mere indsigt og har adgang til langt flere data.

Når vi ser på Ahrefs, så fokuserer vi på Domain Rating, hvilket spænder fra 0-99, hvor Facebook.com har den højeste Ahrefs Domain Rating, efterfulgt af Twitter.com og YouTube.com.

Et helt nyt domæne, der aldrig har været brugt, har Domain Rating på 0
Op til 70% af alle danske domæner har en Domain Rating på mellem 0-10
Op til 20% af alle danske domæner har en Domain Rating på mellem 10-20
Op til 7% af alle danske domæner har en Domain Rating på 20-35
Op til 3% af alle danske domæner har en Domain Rating på 35+

Dermed er det en selvfølge, at du skal gå efter backlinks fra domæner, som har en så højt Domain Rating som muligt.

Der er utrolig stor forskel på værdien af et backlink fra dropdomains

I 2009 meldte Google ud, at de ikke vil tillægge så stor værdi til backlinks, som kommer fra drop domains. Dette har nok været mere i håb om at få skræmt eller guidet SEO-folk til at droppe metoden, for faktum er, at metoden anno 2017 stadig virker og bliver hyppigt benyttet af diverse SEO-folk – selv de mest kendte, som påstår, at de ikke bruger det.

Men…

Der er stadig en forskel på værdien af backlinks, som kommer fra drop domains, og her er et par eksempler:

Domænet apps4u.dk er for nyligt blevet frigivet, men dette domæne har ingen backlinks til sig:

Dermed vil et backlink fra dette domæne ikke give noget som helst SEO-værdi.

Men hvis du derimod ser på domænet norna2016.dk, som også er blevet frigivet fornyligt, vil du se noget helt andet:

Domænet har en Domain Rating på 43, en URL Rating på 18.

Det har backlinks fra 17 andre domæner, heraf blandt andet Aalborg Universitet.

Domænet har været i brug grundet en kongres i 2016, men er det ikke længere.

Selvom domænet ikke er aktivt længere, så er domænets backlinks stadig aktive. Naturligvis forbliver alle backlinks ikke aktive for evigt, men erfaring viser, at op mod 90% af alle backlinks er aktive i 3+ år.

Det skyldes, at siderne, som linker ud, meget sjældent får ryddet op i deres udgående links. Så et domæne med mange backlinks vil med stor sandsynlighed have disse i rigtig lang tid.

Backlinks fra forkerte kilder kan sagtens give bagslag

I Danmark er der heldigvis kun meget få tilfælde, hvor sider bliver såkaldt “ramt” af Google – men det kan selvfølgelig stadig ske.

Når vi, i 2017, taler om at blive ramt af Google, er det mere en devaluering af et link frem for en straf, fx:

Din side er placeret som nr. 37. Du får et backlink, som sender din side til plads nr. 2.

Såfremt Google vælger at devaluere dette backlink, så ryger din side tilbage til plads nr. 37 og ikke til fx 234.

I 2013 oplevede vi at få en devaluering på et link, fordi vi gjorde voldsom brug af Ankertekster, men siden har vi ikke haft ét eneste tilfælde på devaluering af links. Det selvom, at der har været flere algoritme-opdateringer fra Google, og lige om lidt skal jeg fortælle dig præcis, hvordan vi gør.

Men hvilke slags backlinks kan så give en devaluering?

Linkbomb – hvis du får 10.000 links på én gang

Unaturlig linkprofil – hvis størstedelen af dine links er på det samme søgeord, fx “damecykler”

De-indexed sites – Hvis størstedelen af dine links er fra sider, som ikke er indekseret på Google

Tyndt indhold – hvis størstedelen af dine links er fra for mange sider med tyndt indhold

Samme kilde – hvis størstedelen af dine links kommer fra samme kilde såsom samme IP-adresse

Irrelevant sprog – hvis størstedelen af dine links kommer fra sider, som ikke matcher dit sprog – engelsk dog undtaget

Spammy linkprofil – hvis størstedelen af dine links kommer fra sider med en spammy linkprofil

Sådan skaber vi de bedste backlinks fra drop domains

Det siger næsten sig selv, at vi holder os langt væk fra ovenstående metoder, som kan give en devaluering af links. Faktisk oplever vi, at de fleste SEO-folk i Danmark er rigtig gode til at holde sig væk fra ovenstående.

Men hvad gør vi så?

Vi udvælger vores drop domains meget forsigtigt, og vi forsøger nedenstående bedst muligt:

  • Ahrefs Domain Rating – den skal altid være 30+
  • Ahrefs URL Rating – den skal altid være 10+
  • Majestic TrustFlow – den skal altid være 15+
  • Moz Spamscore – den skal altid være 0/17 eller maks. 1/17
  • Levetid – domænet skal have været registreret første gang for mere end 2 år siden
  • Domænet skal ikke have haft flere end 4 ejere i sin levetid
  • Hovedvægten af domænets backlinks skal være fra danske sider
  • Domænet må ikke have en spammy linkprofil
  • Domænet må ikke have alt for mange backlinks på søgeord/ankertekster

Vi bruger rigtig lang tid på research, når det gælder om at finde de bedste drop domains. Det er også derfor, at vores sider ikke bliver hverken ramt eller devalueret af Google. Vi oplever meget ofte, at vi gennemsøger 10.000 domæner og blot finder 10-15 rigtig gode og solide domæner, hvilket blot understreger, at vi er meget kræsne og kun går efter de bedste.

Hvad gør vi så, når vi har fundet domænerne?

Her gælder det selvfølgelig om at være meget skarp, og hvis du skal have den bedste linkværdi, så kræver det, at du har følgende setup på dine domæner:

  • Installerer forskellige designskabeloner på dem
  • Udfylder Title Tags på siderne
  • Sikrer, at domænerne har en høj pagespeed
  • Placerer domænerne på forskellige kilder, heraf forskellige IP’er
  • Alle artikler tilknyttes en relevant kategori
  • Alle artikler er skrevet unikt og af en dygtig tekstforfatter
  • Undgår at linke for meget ud
  • Artikler må ikke være korte – de skal være min. 300-400 ord og meget gerne længere

Hvis du sørger for at behandle dit drop domains som din egen hjemmeside, så kan du også være sikker på, at et backlink fra det domæne kan give dig en rigtig god linkværdi.

Virker backlinks fra drop domains? Læs denne case

Nogle er skeptiske om, hvorvidt backlinks fra dropdomains stadig virker. Så vi ville gerne lave en showcase og vise, om skepsissen er berettiget eller ej.

Her er en lille case omkring en komplet ny side, som vi har fået i toppen af Google på mindre end et par måneder.

Den 9. januar 2017 registrerede vi ingefærshots.dk

Vi lavede en god og solid søgeordsanalyse og satte en af vores mange skribenter i gang med at skrive.

10 artikler senere, i alt 4.900 ord, havde vi så en side klar, og vi satte siden live 26. januar 2017.

Efter en omgang Onsite SEO såsom Title Tag, Headings, Rich Snippets mm. fik vi så en indeksering på Google.

Men selvom domænet faktisk hedder ingefærshots.dk, så var siden ikke i skyggen af forsiden af Google.

Hvorfor?

For som vi altid siger. Ingen backlinks = ingen topplaceringer.

Så den 2. februar 2017 oprettede vi, via vores WSN Software, en Linkbuilding-kampagne, hvor vi satte vores dygtige skribenter i gang med linkbuilding på vores netværk af stærke sider.

Resultatet?

 

Den 14. april 2017, altså på blot 2 måneder, var vi på forsiden af Google på ordet “ingefærshots” !

Helt nøjagtigt var der 14 klik ud af 162 eksponeringer, dog med en respektabel CTR på 8,64%

Men at være på forsiden er ganske enkelt ikke nok længere, som man også kan se på grafen, for der er ikke ret meget trafik på de nederste pladser.

Så vi fortsatte naturligvis vores linkbuilding, og den 3. maj 2017 fik vi så endelig plads nr. 2 på Google på ordet “ingefærshots” og det gjorde en kæmpe forskel!

Vi fik næsten 7 gange mere trafik – 93 klik og en CTR på 34,7%!

Så tilbage til spørgsmålet – virker backlinks fra dropdomains stadig?

Svaret er enkelt: Vores gør ihvertfald!

Hvad er så Creme de la creme backlinks?

Der er bred enighed blandt SEO-folk om, at relevante links vægter mere og mere.

Der er ikke nødvendigvis enighed om, hvorvidt et relevant link vægter mere end et link fra en autoritær, dog ikke særlig relevant side.

Lad mig give et par eksempler:

Du har en webshop, som sælger cykler. Du får et link fra din leverandørs hjemmeside. Dette link betragtes som værende meget relevant, selvom din leverandørs hjemmeside måske ikke har en så høj Domain Rating.

Din hjemmeside bliver nævnt i en artikel på BT, hvor du får et link til din side. Hjemmesiden BT anses ikke værende så direkte relevant for din hjemmeside, men BT er derimod en autoritær side med en meget høj Domain Rating.

Hvilke af disse links rykker mest for din hjemmeside?

Det er en løbende diskussion blandt SEO-folk, for nogle foretrækker hellere det første link, mens andre foretrækker det andet link.

Noget, som alle SEO-folk kan være enige om, er, at det stærkeste link er fra en konkurrents hjemmeside, som også er på forsiden på selvsamme søgeord, som du forsøger at opnå placeringer på. For hvis din konkurrent har en forsideplacering, så er hans side også en autoritær side, og da hans indhold matcher dit indhold, så er der relevans.

Ser man det tit? Nej.

Kan det komme til at ske? Højst sandsynligt ikke.

Så hvordan får man links, som er både autoritære og relevante?

Svaret ligger netop i definitionen af de 2 termer. Autoriteten af en side defineres hovedsageligt af dens backlinks. Så hvis du får et backlink fra en side, som har mange stærke og autoritære backlinks til sig, så har du fået et link med autoritet.

Relevansen vurderes på flere parametre:

  • Indhold
  • URL
  • Title Tag
  • Hjemmesidens tema/emne

Så hvorfor er BT ikke relevant for webshoppen, som sælger cykler?

Fordi BT’s indhold ikke handler om cykler. Sidens URL, Title Tag og generelt tema handler ikke om cykler.

Så et link fra BT vil være et autoritært link, men ikke særligt relevant.

Men!

Hvad hvis BT nu fx skrev en omfattende artikel om cykler, hvor disse var i spil:

Title Tag: Her er nomineringerne for de bedste cykler i 2017

URL: BT.dk/de-bedste-cykler-2017

Så ville alle SEO-folk være enige i, at et link fra denne side er utrolig relevant og autoritær. Man kan måske sågar finde på at give det en score på 8/10.

8/10 er ganske pænt, men hvordan kommer man op på 10/10?

Bemærk, at URL’en ikke indikerer nogen specifikke sektioner i BT. Men BT har faktisk en konkret sektion om cykling -> BT.dk/sektion/cykling, og et link fra denne sektion vil jo danne rammerne for den bedste relevans, måske sågar en værdi 9/10.

For at få vurderet et link til 10/10, så vil det kræve, at ALT indhold på en hjemmeside omhandler samme emne/tema, dvs. i vores eksempel her vil det være en hjemmeside, som udelukkende skriver om cykler, og som har en del autoritære backlinks til sig.

Hvordan skaber vi topplaceringer på Google?

Svaret er ganske enkelt. Vi genopfinder ikke den dybe tallerken. Vi har en simpel strategi:

  • Analysér på, hvad dine konkurrenter gør – gør det så bedre end dem.

Topplaceringerne er primært baseret på God Onsite SEO og God Linkbuilding.

Hvis du følger vores SEO-guide og sørger for, at din side er optimeret, så er det næste step at se på dine konkurrenters backlinks.

Søg på Google.dk efter dit vigtigste søgeord og tag så udgangspunkt i de 3 øverste resultater.

Se på, hvor mange Referring Domains de har (antal af sider, som linker til dem)

Dette punkt skal du som udgangspunkt matche eller overgå.

Hvis de i gennemsnit har 300 referring domains, så kommer du ikke til at slå dem ved blot at have 40 referring domains. Du kan muligvis slå dem med fx. 150-250, hvis dine referring domains er stærkere, men det aldrig med fx. blot 30-40.

Volumen af links og referrings domains spiller altså en kæmpe rolle!

Du skal også have links fra udlandet – altså links, som ikke er .dk domæner.

Hvorfor?

Topplaceringerne i langt de fleste brancher har over 50% af deres links fra udlandet. Det er en gammel myte i SEO-verdenen, at du primært skal have dine links fra dit lokale sprog – det passer ganske enkelt ikke.

Èn ting, som alle kan være enige om.

Ingen links = ingen topplaceringer!

Vil du også vækste?







Summary
Hvad er linkbuilding?
Article Name
Hvad er linkbuilding?
Description
Linkbuilding, er blot én del af en komplet Søgemaskineoptimering – en metode eller et værktøj, hvor man kan fremme en websides placering i diverse søgemaskiner.
Author
Publisher Name
Klikko ApS
Publisher Logo